• nowe-1.jpg
  • nowe-3.jpg
  • nowe-5.jpg
  • nowe-10.jpg
  • nowe-14.jpg
  • nowe-22.jpg
  • nowe-23.jpg
  • nowe-25.jpg
  • nowe-27.jpg
  • nowe-28.jpg
  • nowe-31.jpg
  • nowe-37.jpg
  • nowe-38.jpg
  • nowe-41.jpg
  • nowe-43.jpg
  • nowe-45.jpg
  • nowe-48.jpg
  • super-foto-5.jpg
  • super-foto-6.jpg
  • super-foto-7.jpg

 

Z pierwotnej liczby kilku tysięcy mieszkańców żyło zaledwie 1000. Wyjaśnieniem takiego stanu rzeczy mogło być tylko przeludnienie niewielkiej wyspy: z jednej strony, niedostatek pożywienia z powodu postępującej erozji, z drugiej - brak możliwości jej opuszczenia ze względu na niedostatek drewna do budowy czółen. W efekcie doszło do długoletnich, wyniszczających bratobójczych wojen. Dwa rywalizujące ze sobą szczepy tzw. "Długouchych" i "Krótkouchych" posuwały się nawet do kanibalizmu. Aby pozbawić przeciwników ochrony ze strony przodków i mocy magicznej ("mana") - przewracano nagrobne posągi. Tak oto stały się one symbolem upadku wyspy.

 

W XIX wieku rozpoczął się proces kolonizacji. Związana z nim hodowla owiec, plantacje eukaliptusa i innych drzew sprowadzonych z Australii, spowodowały spustoszenia wśród resztek miejscowej flory. Dwie trzecie obecnie występujących na wyspie gatunków flory i fauny zostało sprowadzonych w XIX i XX wieku przez nowych osadników (taro, trzcina cukrowa, batat, figowce, inne).

Od XIX wieku wyspa stała się również celem wypraw handlarzy niewolników, a w 1862 roku przybysze z Peru dokonali strasznej, niszczycielskiej obławy na niewolników i uprowadzili z wyspy 1000 rdzennych mieszkańców. Gdy w 1864 r. przybyli tu misjonarze z Tahiti, na wyspie żyło 111 osób.